06.01.2013

:: strikketanker 2013 ::

 
Kjære venner - godt nytt år til dere alle og velkommen til et nytt år på rareruskbloggen!
 
Jeg har startet strikkeåret på fornuftig vis med å reparere slitte ullplagg og tenke nøye over hva det egentlig er vi trenger mest her i huset. Jeg har laget en prioriteringsliste som ble ganske lang, og det viste seg raskt at det var pappa rusk selv som var den mest trengende på ullfronten, mens mine favorittmodeller havnet ganske langt ned på listen. Den kan derfor ikke følges slavisk, for det er guttejakker, guttevester og guttegensre jeg trives aller best med å strikke. Men - har du sett en mann som i disse dager sykler rundt med sokker på hendene så er det sannsynligvis min - og med tanke på hvor mye jeg strikker og på hvor godt utstyrte mine to gutter er, så er det både rart og nesten litt skammelig.
 
Årets første prosjekt er derfor votter til pappa rusk, akkurat som han vil ha dem - i brunt og hvitt og med norske stjerner på. I tillegg strikket jeg nye vrangborder på favorittgenseren hans som hadde blitt helt frynsete i kantene etter iherdig bruk. Den strikket jeg for nesten 10 år siden da jeg var student og pengelens og kom over en haug med førsteklasses islandsk ullgarn på et loppemarked. Mønsteret er funnet i en svensk bok fra det lokale biblioteket som handlet om fiskertrøyer fra Island og Færøyene, og jeg vet dessverre ikke hva den het og om den fremdeles er å få tak i. Denne genseren låner jeg når jeg fryser skikkelig og den fungerer nesten som en sauna! Det er også det plagget som har blitt mest brukt av alt jeg noensinne har laget. Og tenk at en så takknemlig mottaker ikke en gang har et par skikkelige votter!
 
2013 skal bli året vi skal tette den slags hull i garderoben. Tilbehør har vi i det hele tatt lite av alle sammen, så det skal strikkes flere par votter, luer, sjal og sokker. Det vil også komme nye mønster i min Ravelry-butikk. Akkurat nå jobber jeg med et morsomt lite vestemønster som vil bli ferdig i løpet av vinteren. Og apropos rarerusk-mønster: Mens jeg skriver dette innlegget melder Charlotte at hun - som en av de aller første - er ferdig med Septemberjakken. Den ble skikkelig fin - se her!
 
Ellers gleder jeg meg til å besøke andre strikkeblogger utover vinteren og gleder meg til å se alt det flotte som skal strikkes i 2013. Og forresten - ser du en dame som er ute og sykler med en liten blå vott og en diger brun en - ja, så er det meg! Men ikke så lenge til - det er et nyttårsløfte!
 

16 kommentarer:

  1. Kjenner jeg må trekke på smilebåndet :)
    - stakkars mannen som må sykle med votter på hendene! Godt at det blir nye votter på han nå.

    Gleder meg til mye nytt her hos deg i året som kommer :)

    SvarSlett
  2. Kjempefine votter du har laget til mannen :) Her i huset er det omvendt - jeg strikker stort sett ting til samboeren, så han undres vel på om han ikke begynner å få nok luer og votter :) Men dette året skal være genserstrikkeåret - og alt skal være til meg, hehe ;)
    Jeg gleder meg til å se alt du får laget i 2013 :)

    SvarSlett
  3. Hihi, så festlig!

    Veldig fin jakke! Mønsteret hadde gjort seg på votter også :)
    Jeg "må" strikke mer til meg i år. Trenger både skjerf, jakke og votter.
    Sønnen min liker ikke ull om dagen, det er aua..
    Må finne noe garn som han kan bruke slik at jeg får strikka den septemberjakken din :) den er jo så fin!

    SvarSlett
  4. Godt nytt år! Jeg må le litt av de dårlige tilstandene på tilbehørsfronten for de voksne i huset. Rart hvordan det man liker best å strikke stadig vekk havner på pinnene. Reprasjon er bra synes jeg og den flotte genseren fortjener absolutt et lenger liv. Jeg har ett par hverdagsvanter som nå må stoppes i fingrene for fjerde gang, men strikke nye? Nei, det blir vel heller en ny jakke tenker jeg. :)

    SvarSlett
  5. Godt nytt år! Den genseren var kjempetøff, skjønner godt at den er mye i bruk. Forhåpentligvis får hele familien din godt med ullplagg i løpet av året. Her står genser på strikkelista, men må bare finne det rette mønsteret først :) I mellomtiden strikkes det sjal, egostrikk er gøy :) Har lagt opp til en Spire nå også slik at jeg har noe til tv-sporten i dag ;) Funker dårlig med det sjalet mitt med mye telling samtidig som jeg skal heie på nordmennene ;) Gleder meg til å strikke vesten ferdig, den er skikkelig fin!

    SvarSlett
  6. Vad fin tröja och vantarna är underbara. God fortsättning på det nya stickåret!

    SvarSlett
  7. He He, sokker på hendene.. Sånn er det med skomakerens barn, eller kanskje menn? :)) min samvittighet er ren en stakket stund, for herr Innestemmen er just utstyrt med et par votter han også :) dine var superfine! Godt nyttår!

    SvarSlett
  8. Blir fort mye til de små, ja! Jeg har bestemt at jan-mai skal vies til voksenstrikk, så får det bli mest til ungnen resten av året:)
    Kjempefin den genseren du har reparert! Det er det fine med plagg til voksne; vi vokser (forhåpentligvis!) ikke ut av dem med det første. Godt nytt strikkeår!

    SvarSlett
  9. Godt nytt år til deg også! Koselige og fornuftige strikketanker
    fra deg - og ikke minst nye, fine bilder. Det blir årnings med votter til mann og flere ser jeg, og den yndlingsgenseren er skikkelig fin!! Herlig!
    Kos deg med planlegging og nye prosjekter...
    Gleder meg til å følge deg i det nye året!
    Nina

    SvarSlett
  10. Du skriver så fint og inspirerende! Jeg må le litt for meg selv der jeg ser for meg deg og mannen syklende - han med sokker på hendene og du med votter av forskjellig farge og størrelse:-)Bra du tar affære!

    For en fantastisk fin genser du har strikka til han! Skjønner godt at den blir mye brukt.

    Har funnet ut at det beste er at strikkelista inneholder en kombinasjon av ting man må strikke og ting man vil strikke.

    SvarSlett
  11. Godt nytt år, og takk for et fint innlegg! Du har laget og har planer om å lage masse fint i året som kommer også, ser jeg. Gleder meg til å følge deg videre :-)

    SvarSlett
  12. Godt nytt år! Den genseren til mannen din var kjempefin - min mann vil ikkje ha noko som er mønstra, helst skal det berre vere einsfarga koksgrått. Kjedelig. Men han er med på at aranstrikk er fint, så i år skal eg for første gang strikke genser til han, grå med fletter. Eg har faktisk aldri strikka til han før, luer er heilt håpløst fordi han legg dei frå seg overalt. Verre enn ungane. Derfor eg syr luer til han i staden, av tynne gamle lammullsgenserar - litt klipping og to kjappe sømmar, det går som regel på 15 min. Då er det lettare å svelge at dei forsvinn etterkvart.

    SvarSlett
  13. Så flott genser! Kjempefin blogg du har og godt nytt, kreativt år til deg!

    SvarSlett
  14. Den genseren er en av de fineste gensere jeg har sett! Ikke rart den har blitt brukt Ü Gleder meg til å følge med på bloggen din (og forhåpentligvis kommentere mere) i 2013. For du lager mye fint!

    SvarSlett
  15. Jeg elsker norsk mønster. Genseren med votten er herlig... deilig mønster. Jeg strikte to genser til julgave for gutten og for småpike. Det var veldig gleder for meg. Jeg vil søker lue til blogg din. Kanskje du har lue med fantstisk mønster også?
    Jeg skriver deg fra Tyskland og jeg lærer norsk og strikker mye. Ha sjønn tid 2013... og jeg gleder meg å se blogg din.

    SvarSlett
  16. Virkelig flott genser - samvittigheten er dårlig her i gården også - min mann har kun et par sokker strikket av meg selv om han hører om strikk dag ut og dag inn.....ja det skal gjøres noe med...en dag. Takk for inspirasjon.

    SvarSlett