02.06.2012

finvesten


Mens jeg jobber meg oppover Cobblestone, tenkte jeg vi skulle se litt nærmere på finvesten som Storebror fikk til 17. mai. Den ble til ved en ren tilfeldighet en dag jeg hastet forbi Husfliden, der det stod en liten kurv utenfor med garn på tilbud. Selv om jeg er ganske disiplinert når det gjelder garninnkjøp (jeg er av den typen som svært sjelden kjøper garn uten at jeg har planlagt på forhånd hva jeg skal bruke det til), var det noe ved de myke, lodne nøstene i lyse naturfarger som bare ikke lot seg gå forbi. Det var noe med hvordan de reflekterte naturen i seg, steinene, himmelen tidlig på våren, gåsungene som såvidt hadde begynt å titte fram den marsdagen, havet, luften, lyset. Og så tenkte jeg på to gutter som samler lubne gåsunger i hendene og holder dem varsomt som om de var levende, og så visste jeg plutselig akkurat hva jeg skulle strikke. Og jeg trengte akkurat det garnet som jeg stod og strøk over som om det skulle vært levende, så jeg gikk inn, fant de gyldne knappene som prosjektet også krevde, betalte og hastet videre. Etter et par dager var den første versjonen av Lille Gåsunge ferdig.

Plagget ble stort sett slik som jeg hadde tenkt meg, mykt og fullt av luft, vår og natur der det lette strukturmønsteret ikke rammes inn av annet enn en rad enkle fastmasker for å jevne kantene litt. Det eneste jeg ikke ble helt fornøyd med den gang, var knappestolpen som ble litt løs og slapp i forhold til hva jeg hadde tenkt meg, så når jeg skulle strikke storebror-versjonen droppet jeg rett og slett hele knappestolpen, inspirert av denne lille vesten, og heklet istedet små hemper til knappene til slutt. Jeg erstattet også den runde halsen med en lett skråhals. Da fikk jeg de litt rå avslutningene som jeg var ute etter, der mønsteret får løpe fritt helt ut til kantene, uten å få en knappestolpe som henger og slenger.

Vesten er strikket i Du Store Alpakkas Mirasol i en melert, lys naturbrun farge. Jeg brukte pinne nr 4, som er litt tykkere enn anbefalt, dette for å få et luftigere plagg. Mønsteret vil etterhvert dukke opp i min Ravelry - butikk.

PS. Nå er det siste sjanse til å laste ned gratis-mønsteret på Spire-vesten! Innen kort tid vil det nemlig erstattes med et kjøpemønster som inneholder flere størrelser.

God helg til alle mine fine lesere!



17 kommentarer:

  1. Nydelige vester! Så flink du er :o)
    Likte både fargene, mønsteret og knappene!

    SvarSlett
  2. Deilig vår vest i behagelig farge :)

    SvarSlett
  3. gleder meg til mønsteret kommer! Det har jeg venta på siden jeg så det første bildet av vesten :)
    Den er nydelig!

    Gutten min kommer til å bli så fin! :D

    SvarSlett
  4. Fine vester! Får mer og mer lyst til å lage en jeg også, tror jeg har noe fint garn som passer :-)

    SvarSlett
  5. Nusselig sak! Så flink du er :)

    SvarSlett
  6. Jeg gleder meg skikkelig til det nye mønsteret kommer. Har beundret den der mange ganger :) Jeg er veldig begeistret for alle mønstrene dine. Enkle, men utrolig fine! Jeg kommer til å strikke dem alle mange ganger... Takk for hilsen på bloggen min forresten :)

    SvarSlett
  7. Du lager noen himla fine vester, gleder meg til den kommer i butikken din:-)

    SvarSlett
  8. Utrolig, utrolig fin!!
    Og veldig bra at du skal lage mønster Ü (og bra at du tar deg betalt for arbeidet, for det er mye arbeid med å lage mønster!). Jeg følger spent med på Ravlery.

    SvarSlett
  9. For en fantastisk samling deilige bilder! Jeg får lyst til å ta og kjenne på dem alle sammen.

    Kjempefin vest, igjen. Du er en vestmester, du! Får lyst til å strikke en hel haug. Og forbedre meg som fotograf. Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  10. Kjempesøt vest. Tror jammen jeg må strikke den også :))

    SvarSlett
  11. Jeg har oppdatert bloggen min med to små frø i dag! :D

    SvarSlett
  12. En kjempeflott blogg du har!!! Har lagt deg til i blogglisten min - her vil jeg veldig gjerne følge med ;) Gleder meg til å lese nye innlegg - og til å bla videre bakover - veeeldig mye flott!
    God helg!
    ---klem---

    SvarSlett
  13. Så nydelige vester - og sammen med bildene ble det jo ordentlig kunst! Så sart og vakkert, og med skikkelig vårfølelse. Jeg ramlet inn i bloggen din fra en annens kommentarfelt, og her var det masse nydelig å se på og la seg inspirere av. Jeg kommer nok tilbake! ;)

    SvarSlett
  14. Eg sit klar med utvalt garn (ull & alpakka) - no manglar berre mønsteret! Medan eg ventar strikkar eg på Spire-vesten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for super motivasjon til å fikse de siste detaljene! Mønsteret kommer senest i løpet av helgen. Jeg må bare gå gjennom matematikken en gang til, og det er litt av en kneik for en humanist! Gleder meg til å se din Spirevest!

      Slett
  15. Tusen takk for inspirasjon og nydelig vest. Har strikket en i lys lilla Mirasol og det var lett å følge mønsteret og det var et deilig garn å strikke med. Jeg har begynt på en større størrelse også. Og kommer nok til å kjøpe flere av oppskriftene dine, vest er kult!

    SvarSlett